Jump to content

Olivier Occean to Bundesliga 1???


Luis_Rancagua

Recommended Posts

The same story with Occean. It appears that he is also on the move.

Lillestrøm byr på Occean

Av Jeanette Jørgensen , Sturla Sjem , Knut Espen Svegaarden

1132033792.95749.jpg

ØNSKET I LSK OG TYSKLAND: Olivier Occean, her etter scoring mot Viking denne

sesongen, er ønsket i flere klubber. Foto: Roger Neumann

Et bud er lagt inn på den råsterke spissen fra Canada, men beløpet vil ingen av partene ut med.

- Jeg kan bekrefte at LSK har lagt inn et bud på Occean. Utover det ønsker jeg ikke å si noe om dette, sier LSK-manager Jan Åge Fjørtoft til VG.

Hatt samtaler

Budet kom for en drøy uke siden, men Odd Grenlands ledelse har foreløpig ikke vært til å rikke.

De krever mer penger for spilleren, som har ett år igjen av kontrakten sin, enn det LSK er villig til å legge på bordet.

Odd-direktør Lasse Hansen har hatt samtaler med Fjørtoft om Occean-tilbudet, og kan fortelle at to-tre andre norske klubber også kan være aktuelle.

- Prisen på Olivier vil nok ligge på rundt 10 millioner kroner, sier Odd-trener Arne Sandstø.

- Vi har også kontakt med en interessert klubb i Bundesliga. Personlig håper jeg han blir solgt dit, sier treneren.

Sandstø ønsker nemlig mest mulig penger for Occean, slik at han kan få kjøpt en fullgod erstatter. Treneren bekrefter at en stor, sterk spiss står på ønskelisten, og en avtale kan være nær forestående.

Dansk interesse

LSK skal ha en spiss før neste sesong. Occean er nummer én på listen, der det står to navn til etter det VG erfarer.

Olivier Occean scoret åtte seriemål for Odd Grenland i 2005; syv av dem i andre halvdel av sesongen. Han scoret 14 mål og endte som nummer tre på toppscorerlisten i 2004.

De danske toppklubbene FC København (der Ståle Solbakken er påtroppende trener) og Brøndby skal også ha vist interesse for Occean.

VG 15.11.2005

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=296740

Link to comment
Share on other sites

LSK made an offer a week ago, but Odd Grenland is pricing Occean at 10 million NOK. A team in the Bundesliga, FC Köbenhavn and Bröndby are also interested. And the trainer, Arne Sandstö, adds that he hopes to sell Occean into the Bundesliga. He wants to make the most money possible.

Another rumour has a trade in the works, with Occean going to RBK for money and Frode Johnsen. Also, other numbers guesses are saying LSK's bid was in the 6-7 million NOK for Occean, while Odd wants 12 million. So, this should be interesting. All told in the last month there have been rumours of four Canadians going to RBK (Ali Gerba even). In any case, they'll only have the domestic league to think about next year.

Link to comment
Share on other sites

Here's another article:

Lillestrøm-bud på Occean

Av: PER KRISTIAN TORVIK

LSK-manager Jan Åge Fjørtoft sier at klubben nå har lagt inn et bud på Odd-spissen Olivier Occean (24). I går ble det også klart at Odd går videre med den finske venstrebacken Tuomo Könönen (27).

Odd vil også forhøre seg angående Steffen Hagen (19) og Olof Guterstam (22).

- Vi har gitt Odd et bud vi venter en tilbakemelding på, sier Jan Åge.

Men han vil ikke si hva tilbudet er på. Det vil heller ikke Odd-direktør Lasse Hansen. Han har sannsynligvis sagt at tilbudet ikke er godt nok.

Det spekuleres i et beløp opp mot sju millioner. Etter det Romerikes Blad har grunn til å tro, er det lavere enn det LSK var villig til å betale i sommer.

Proffagent Lars Petter Fosdahl sa søndag at det så langt ikke hadde kommet inn andre bud på canadieren, som scoret åtte mål for Odd i årets sesong og 14 i fjor.

LSK er ikke eneste klubb på banen. Odd-direktør Hansen har flere interessenter på tråden for tida.

RBK-INTERESSE

- Jeg har samtaler med Rosenborg, som har bedt om å bli orientert. Det er også klubber i utlandet som forhører seg.

- Totalt er det seks, sju klubber som har vist interesse, sier Hansen til TA.

- Er drømmen å selge til Rosenborg og få både penger og Frode Johnsen i bytte?

- Det er vel ikke drømmen, men et bra alternativ, svarer Odd-direktøren.

I sommer gikk spekulasjonene på om Odd kunne tenke seg å hente Magnus Powell som en del av overgangen. Han avviser ikke spill for Odd, selv om han i utgangspunktet har tenkt å dra hjem til Sverige.

- Jeg vet ingenting om hva som skjer. Jeg kommer til å spille Royal League for LSK. Etter det har jeg sagt at det er naturlig å tenke seg et klubbytte, i og med at kontrakten min går ut 1. juli neste år, sier Powell.

Powells agent, Bjarne Sognnæs, sier det ikke har vært kontakt om eventuell overgang til Odd i forbindelse med et LSK-kjøp av Occean.

- Den biten var aktuell i sommer, men ikke så langt i høst. Vi jobber bredt for å se hva som dukker opp både her og i Sverige.

Magnus Powell har spilt godt for LSK de siste månedene, og var en av få som fikk godkjent i cupfinalen mot Molde.

- Jeg regner med at den kontrakten jeg skriver nå blir den siste i min karriere. Derfor er det avgjørende for meg å få en lang kontrakt mer enn høyest mulig årslønn. Barna mine er godt etablert i Norge, så det er intet must for meg å flytte hjem til Sverige.

Odd-trener Arne Sandstø har alltid hatt sansen for LSKs svenske spiss.

- Hadde han scoret flere mål, ville han sikkert spilt andre steder enn i Skandinavia. Holdningene hans finnes knapt maken til i Norge. Derfor er han en drømmespiller for en trener, sier Sandstø.

Det har også andre klubber lagt merke til. Men Powell i en pakke som sikrer LSK Occean, er naturligvis mest interessant på Åråsen - og kanskje også for Odd.

Det har tidligere blitt antydet at Odd ønsker minst 12 millioner kroner før et salg er interessant.

DROPPER TIMOSKA

Ellers la i går trenerne Arne Sandstø og Gaute Larsen fram sine innstillinger på hvem de ønsker å gå videre med etter siste ukers prøvespill. Det som er klart er at midtstopperen, Sampsa Timoska (26), er et avsluttet kapittel. Finnen kom med et motkrav til Odds første tilbud, og en totalvurdering gjør at Odd ikke går videre med 26-åringen fra MyPa.

Timoska hadde trolig for høyt lønnskrav, i tillegg til at han hadde ett år igjen av kontrakten med de finske seriemesterne og ville derfor bli for dyr i forhold til de kvalitetene Odd ville få.

En mann Odd derimot ønsker å gå videre med er Timoskas klubbkamerat, Tuomo Könönen. 27-åringen er Bosman-spiller og kan spille både back og kant på venstresiden. Også han har kommet med et motkrav til Odds første kontraktsforslag.

- Vi er i dialog med Könönen, sier Gaute Larsen.

Odd vil også forhøre seg med Mandalskameratene når det gjelder meget lovende Steffen Hagen. Han er midtstopper og under kontrakt med sørlandsklubben.

- Vi skal i alle fall forhøre oss om pris. Vi vil også høre hva Olof Guterstam kan tenke seg. Han er foreløpig ikke den spissen som er garanti for mange mål, men han er i fin utvikling og kan bli veldig god, sier Gaute Larsen om 22-åringen som er Bosman-spiller.

Guterstam scoret 12 mål for Brommapojkarna i Superettan sist sesong.

Når det gjelder hvem som blir keeper sammen med Rune Jarstein neste sesong, vurderes fortsatt Pors-keeperne Kim Engen og Dag Ole Thomassen. Det samme blir Stabæks reservekeeper, Espen Iskasen.

PS! Odd eier bare en tredjedel av Occean, men håper investorene vil investere inntektene av et salg i en ny spiss.

http://www.ta.no/lokal_sport/article1825260.ece

Link to comment
Share on other sites

Oliver Occean is back in the news again. I would really need an interpreter for this article.

-------------------------------

Fire nye er på vei

Av: Martin K. Andersen

[Publisert 21.11.2005 - 22:47]

Odd Grenland har tilbudt tre spillere kontrakt, og får svar fra alle i løpet av uken. I tillegg venter klubben på utfallet av jakten på Steffen Hagen. Men Odd leter fortsatt etter en superspiss som Olivier Occeans erstatter.

Trener Gaute Larsen har vært i Nederland og sett nærmere på en kandidat, men reiste hjem med uforrettet sak.

HØY LIST

- Han hadde ikke de kvalitetene vi ser etter. Listen ligger ganske høyt når det handler om en spiller som skal fylle rollen til Occean, og vi jobber mot agenter og kartlegger markedet, sier Larsen.

I går sendte Odd-direktør Lasse Hansen et tilbud til hans klubb Mandalskameratene på stoppertalentet.

Lasse Hansen vil ikke ut med navn på de spillerne som er på vei.

- Det er av hensyn til at det må gis noen interne beskjeder først. Det handler om hvem som skal satses på, og det er kjedelig om spillerne får lese det i avisen først, sier Hansen, og begrenser informasjonen til at de spiller i litt forskjellige posisjoner.

- Kan noen av dem være Olivier Occeans erstatter?

- Nei, der må vi vel ha en superspiss. Det leter vi fortsatt etter, sier Hansen.

Han har heller ikke mottatt noen nye bud på Occean.

Heller ikke Gaute Larsen vil inn på navn.

- Men det er jo ingen hemmelighet at vi skal ha inn en keeper, to midtstoppere og to spisser, sier han.

SUFFO-SURR

I dag skal Odd-direktøren i møte med Patrick Suffo. Det vil naturlig nok omhandle Suffos forsvinnelsesepisode fra trening. Suffo hevdet å være på landslagssamling med Kamerun, noe han senere justerte til å ha blitt kalt ned for en prat med landslagssjefen.

TA fikk i går opplyst av Martin Etonge i kommunikasjonsavdelingen til Kameruns fotballforbund at Suffo var til stede i Paris.

- Jeg har fått det bekreftet at han var der for å møte trenerne. Assistenttrener Jules Nyougha sier han ikke har snakket med ham, men at han kan ha snakket med landslagssjef Artur Jorge, skriver Etonge i en e-post.

Han legger til:

- Personlig tror jeg han møtte Jorge, men at han inviterte seg selv i et forsøk på å snakke seg tilbake på landslaget. Det får framtiden vise om han har lykkes med.

http://www.ta.no/lokal_sport/article1837570.ece

Link to comment
Share on other sites

Oliver Occean back in the news:

Snakket med Fjørtoft igjen

[Publisert 24.11.2005 - 09:21]

Av:

Odd-direktør Lasse Hansen har hatt en ny prat med LSK-kollega Jan Åge Fjørtoft, men det er ingen utvikling i Olivier Occeans situasjon.

Lillestrøm er fortsatt de eneste som har kommet med et konkret bud på Odds toppscorer, men Hansen har is i magen.

- Jeg venter tilbakemelding fra en agent som skal bekrefte om den danske interessen er reell, sier Odd-direktøren.

Han vil ikke bekrefte om Odd nå har kommet med et tilbud til svenske Olof Guterstam (22) fra Brommapojokarana.

- Han er fortsatt interessant, men vi ser det litt an.

- Har dere gitt Guterstam et tilbud?

- Det vil jeg ikke si noe om!

Mandalskameratene drøftet i går et nytt tilbud på Steffen Hagen (19).

- Jeg venter svar i dag, kommenterer Odd-direktøren.

Odd må trolig betale godt over en million kroner for G19-kapteinen som fortsatt har to år igjen av kontrakten i Mandal.

Odd har nå også diskutert en heltidsjobb med fysioterapeut Kenneth Martinsen.

- Det er snakk om heltid, ja, bekrefter Lasse Hansen.

---------------------------------

http://www.ta.no/lokal_sport/oddgrenland/article1841121.ece

Link to comment
Share on other sites

Occean to Germany ?

Köln inn i Occean-kampen

Tyske Köln viser interesse for Odd-spiss Olivier Occean.

Av Eivind Aarre, 26.11.2005 kl. 13:50

Köln viser interesse for Odd-spiss Olivier Occean. (Foto: Digitalsport)

Köln vil ifølge Varden se Occean på trening før de bestemmer seg for å legge inn et bud på canadieren.

Det frister ikke Odd-direktør Lasse Hansen.

- Jeg vil ikke bekrefte om det er FC Köln som er mest interessert og om de vil ha "Oly" ned på testtreninger. Men på generelt grunnlag kan jeg si at vi er lite lystne på det.

- Hvorfor det?

- Fordi han er på ferie og har ikke spilt på en stund. Dessuten er han en landslagsspiller og er fast på et lag i eliteserien. Det burde være nok.

- Men jeg ønsker å presisere at ingen klubber har kommet med en formell henvendelse. Foreløpig går det via vår agent, forklarer Hansen.

Link to comment
Share on other sites

FC Köln lurer i Occean-kampen

og Odd har vinteren klar

Det er bekreftet at en klubb i den tyske Bundesligaen studerer Odd-spiss Olivier Occean. Varden vet at det er FC Köln, som flere ganger har hatt en "speider" på Falkum.

Nils-Tore Høgberg Olsen

Som kjent har Lillestrøm allerede lagt inn et bud på Occean. Så langt har Odd vært iskalde til pengesummen Jan Åge Fjørtoft videreformidler fra klubbens finansgruppe.

Nå må romerikingene muligens øke sitt bud i den nærmeste framtid, for rundt hjørnet kan handelslysten begynne å røre på seg i større klubber.

Treningsuke

Men det er også sannsynlig at den tyske klubben ønsker å se kanadieren på trening før de bestemmer seg for å gå videre. Det frister ikke Odd-direktør Lasse Hansen.

- Jeg vil ikke bekrefte om det er FC Köln som er mest interessert og om de vil ha "Oly" ned på testtreninger. Men på generelt grunnlag kan jeg si at vi er lite lystne på det.

- Hvorfor det?

- Fordi han er på ferie og har ikke spilt på en stund. Dessuten er han en landslagsspiller og er fast på et lag i tippeligaen. Det burde være nok.

Fra før av har den tyske klubben fire spisser i stallen ifølge klubbens hjemmeside. Det er de to tyskerne Lukas Podolski (20) og Patrick Helmes (21), danske Peter Madsen (27) og Imre Szabics (24) fra Ungarn.

Everton?

Etter 13 kamper ligger FC Köln 15.plass med 11 poeng. Det er to mer enn Tommy Svindal Larsens gamle klubb, Nürnberg, som ligger på nedrykksplassen med 9 poeng.

- Men jeg ønsker å presisere at ingen klubber har kommet med en formell henvendelse. Foreløpig går det via vår agent, forklarer Hansen, som venter på tilbakemelding fra agentens kommende tur til England. Det er det også en klubb i Premier League som er lysten på å se nærmere på Odd-spissen. Heller ikke denne klubben vil Hansen bekrefte, men kilder Varden har vært i kontakt med sier at Everton er en av klubbene som har kanadieren i kikkerten.

Fjorårets overraskelse i England har slitt så langt, og ligger som nummer tre fra bunn. På de første 12 kampene har de kun scoret fire mål.

Varden lykkes ikke å få snakket med personer i FC Köln i går kveld.

Snømånedene klare

Med eller uten Olivier Occean, skal Odd gjennom tøffe vintermåneder med mange kamper og harde treninger.

- Vi legger opp til en del treningskamper (ca. 14-15). De fleste mot eliteserielagene i forholdsvis nær avstand. Matchingen vil være bra, selvfølgelig, sier Odd-trener Arne Sandstø.

3. januar er ferien over. Dagen etter skal spillerne testes. Etter at Rosenborg gikk videre i UEFA-cupen ble det som kjent Odd som fikk trøndernes plass i La Manga. Dessuten jobbes det med enda en treningsleir i enten Tyrkia, Spania eller på Kypros.

- Sommerferien er ganske lang denne sesongen. Vi jobber også med to treningskamper under pausen. Hammarby kan være en motstander i tillegg til et annet norsk eliteserielag, avslutter treneren.

Sist oppdatert: 25. November 2005 23:45

Hvordan kan Varden følge opp denne saken? Tips oss her »

Link to comment
Share on other sites

Köln inn i Occean-kampen

Occean_40135a.jpg

Tyske Köln viser interesse for Odd-spiss Olivier Occean.

Av Eivind Aarre, 26.11.2005 kl. 13:50

Köln vil ifølge Varden se Occean på trening før de bestemmer seg for å legge inn et bud på canadieren.

Det frister ikke Odd-direktør Lasse Hansen.

- Jeg vil ikke bekrefte om det er FC Köln som er mest interessert og om de vil ha "Oly" ned på testtreninger. Men på generelt grunnlag kan jeg si at vi er lite lystne på det.

- Hvorfor det?

- Fordi han er på ferie og har ikke spilt på en stund. Dessuten er han en landslagsspiller og er fast på et lag i eliteserien. Det burde være nok.

- Men jeg ønsker å presisere at ingen klubber har kommet med en formell henvendelse. Foreløpig går det via vår agent, forklarer Hansen.

Link to comment
Share on other sites

Does this help?

German Köln demonstrate interest for Odd - acute Olivier Occean.

Köln shall according to Varden see Occean at the practice a prior they set one's mind on to inlay a bud at Canadian.

Facts deadlines no matter Odd - controller Lasse His.

I wish no matter acknowledge about it is the FC Köln as am mainly interested and about they'll have Oly " down at testtreninger. But at globally basis able I say that we're a little delight at that.

And so facts?

As a matter of he is on the holiday and hasn't played at some time. Again am he a landslagsspiller and am fast at a lag in eliteserien. Facts ought be enough.

But I wish to amplify that neither clubs has come along with a formal application. Interim goes facts via our agent , define His.

Link to comment
Share on other sites

Guest Jeffery S.

Sounds like Cologne wants to take a look at him in a practice, even though they know he is not in game shape. There are no offers on the table for him, but Odd lets him go for the tryout.

I also believe they mention he is a national team player for Canada and that he has top flight Norway experience.

It would seem they are preparing for the transfer window to open in December, and since Bundesliga closes down for a few weeks, they could put him through a bit of a pre-season to get him into the swing of things.

I think it is a fine move even if Cologne tend to go up and down divisions.

Link to comment
Share on other sites

The point of the article is that Odd is not willing to let Köln come and watch Occean in training. They say he's on holidays now and hasn't played for a while, but it's enough that he's an international and has a starting position in the Tippeligan.

Then, there was a rumour about Everton, unconfirmed.

Link to comment
Share on other sites

quote:Originally posted by mjoni

The point of the article is that Odd is not willing to let Köln come and watch Occean in training. They say he's on holidays now and hasn't played for a while, but it's enough that he's an international and has a starting position in the Tippeligan.

Then, there was a rumour about Everton, unconfirmed.

mjoni, what are the chances that Olivier Occean remains in Norway??? Do you think that Odd will sale him to a top European club???
Link to comment
Share on other sites

It's hard to say what Odd's going to do. They're being so tight-lipped about everything. LSK's made two formal offers which they've rejected, and then they're dismissing interest from outside Norway. I'm not sure that it matters too much to Odd whether Olivier goes to another Norwegian side or to England or Germany or wherever (as opposed to Friend, who's trainer has said he won't go to another club in Norway). The question is whether any Norwegian clubs will meet Odd's asking price. Both Occean and Friend are, incidentally, listed in the six most desireable forwards going into next year.

http://fotball.aftenposten.no/nyhetsarkiv/article.jhtml?articleID=90095

Link to comment
Share on other sites

Guest Jeffery S.
quote:Originally posted by Jeffrey S.

Sounds like Cologne wants to take a look at him in a practice, even though they know he is not in game shape. There are no offers on the table for him, but Odd lets him go for the tryout.

I also believe they mention he is a national team player for Canada and that he has top flight Norway experience.

It would seem they are preparing for the transfer window to open in December, and since Bundesliga closes down for a few weeks, they could put him through a bit of a pre-season to get him into the swing of things.

I think it is a fine move even if Cologne tend to go up and down divisions.

Boy is my Norwegian every rusty, I got that all backwards.

Link to comment
Share on other sites

Occean to Everton?

Wild spectulation I'm sure. Not so sure about that. Need to give it a think.

You have to get the impression there's some interest out there for the big man with Odd playing their cards so close to the chest. If there was just a couple of clubs looking for a Christmas transfer you'd think Odd would try to play them one against the other but that doesn't seem the case.

Even after that slow start I'm guessing Norways been good for Occean this last year.

Good. I like the man. An honest fellow and I wish him well no matter where fortune takes him.

Link to comment
Share on other sites

Rosenborg is no longer interested in getting Odd's striker Olivier Occean to sign for them.

After the season was over the management at RBK and Odd had meetings together, but these ended before any negotiations began. Like Brann, the hefty price tag of 1.25 million Euros scared away Rosenborg.

"I have been trying to sell Occean for one and a half years. Many have shown their interest, but I have not gotten many specific offers," agent Lars Petter Fosdahl said, who has more or less given up selling the Canadian national team's striker for the sum Odd is demanding:

"Like I said, I have tried to sell him for one and a half years and I have had no luck in doing so. With the current situation in the European player market, not many players go for more than one million Euros," he confirmed.

RBK are still looking at northeners Sigurd Rushfeldt and Ole Martin Årst.

Link to comment
Share on other sites

Here's the latest news on Olivier Occean straight from the Norwegian press.

---------------------

Forhandler om Occean

Lillestrøm kan bli en spiss rikere og Odd Grenland noen millioner rikere etter et møte mandag.

Av Asgeir Svardal, 05.12.2005 kl. 12:27

I følge Varden har LSK fra før kommet med et bud på mellom seks og syv milioner kroner. Det har Odd Greland takket pent nei til. Nå skal klubbene samles igjen for å se om det kan bli en overgang.

- Ja vi skal ha et møte med Odd i morgen. Det er jo ingen hemmelighet hva det dreier seg om, bekrefter Jan Åge Fjørtoft til Varden.

- Vi har blitt enige om å ha dette møtet for å klare opp i hvilken vei det bærer ann, sier Fjørtoft til avisen.

Han vil ha svar nå om det er mulig å kjøpe Occean.

- Lillestrøm kan ikke vente lenger. Får vi ikke til noen avtale med Odd er vi avhengige av å lete andre steder. Vi skal ikke komme i den situasjonen hvor tiden flyr fra oss, sier Fjørtoft.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...